09.09.2020

Sugarhatty kaunistaa Libre-sensorin

BlogiDiabetes

Jenni Ahtiainen pyörittää kahta firmaa: gTIE:ta joka on tunnettu rock-henkisistä asusteista ja koruista sekä apuvälinemuotoiluun erikoistunutta AIDesignia. Jennin uusin innovaatio, Sugarhatty-sensorikoru, on tulossa Diabeteskaupan valikoimaan. Vietimme hienon päivän Hämeenlinnassa Sugarhatty-malliston kuvauksissa. Samalla saimme tilaisuuden haastatella Jenniä ja Sugarhatty-mallina toiminutta Saara Kanervaa.

Sugarhatty kaunistaa Libre-sensorin

Kuva: Tapio Aulu

Aitoa mallia etsimässä

Historiaa huokuva Hämeenlinnan Verkatehdas kätkee sisäänsä pienen studion, jossa Sugarhatty-malliston kuvaukset suoritetaan. Mallia meikataan parhaillaan ja kuvaaja Tapio Aulu asettelee kameraa. Seremoniamestarina hääräävä Jenni Ahtiainen painottaa, että malliksi oli tärkeää saada Libreä käyttävä diabeetikko:

- Nämä tuotteet ovat niin paljon enemmän samaistuttavia, kun ne kuvataan sellaisen ihmisen päällä, joka oikeasti käyttää niitä.

Porilainen Saara Kanerva yllätti jopa itsensä, kun haki Sugarhatty-malliksi:

- Muistan että olin nähnyt Facebookissa mallihaun viikolla ja sitten tuli viikonloppu. Rupesin selaamaan puhelimesta kuvia. Pyydettiin kasvokuvia ja kuvaa, jossa näkyi käsivarret. Laitoin nipun vaihtelevia kuvia elämän varrelta.

Kuvakokoelma ei välttämättä täyttänyt prikulleen hakuvaatimuksia, mutta vakuutti Jennin. Kuvista huokui Saaran tervehenkisyys ja urheilullisuus. Saara ja Jenni, joka on alkujaan porilainen, ovat käyneet samaa koulua. Valinnan tekemistä kymmenien hakijoiden joukosta helpottikin myös tuttu naama.

Sairaus ei rajoita elämää

Saara on nelikymppinen tyypin 1 diabeetikko. Hän työskentelee fysioterapeuttina Satasairaalassa. Saaralla on tänä vuonna 20-vuotisjuhlavuosi diabeetikkona. Diagnoosi oli epämääräisistä oireista pitkään kärsineelle Saaralle helpotus:

- Kun aloitettiin insuliini, sain helpotusta olooni. Pystyn jatkamaan elämää, koska minulla on se lääke.

Sairautta ei voi unohtaa, mutta positiivinen lähestymistapa auttaa. Terveisiin elämäntapoihin pyrkivä Saara ei halua diabeteksen rajoittavan elämää ja harrastuksia.

Libre-sensorin Saara sai muutama vuosi sitten. Mahdollisuus glukoosiarvojen säännölliseen seurantaan parantaa elämänlaatua ja on auttanut myös oikean lääkityksen löytämisessä.

Antoisan kuvauspäivän kulisseissa

Jennin ja kuvaaja Tapio Aulun yhteistyötä seuraa ilolla. Kaksikon välinen kommunikaatio on saumatonta: Jenni visioi, Tapio toteuttaa. Saara on kameran edessä kuin kotonaan. Kuvia otetaan satamäärin – niin arkisemmassa kuin juhlavammassa lookissa.

Avoimin mielin mukaan lähtenyt Saara muistelee kuvauspäivää ilolla, kun haastattelen häntä myöhemmin sähköpostitse:

- Täytyy sanoa, että olin onnekas, kun valikoiduin runsaasta hakijajoukosta projektiin mukaan. Kokemuksena päivä oli äärettömän positiivinen. Kuvausten jälkeen kroppa oli täynnä energiaa ja hyvää mieltä.

Saara kertoo toivovansa sydämestään, että Sugarhatty myy hyvin ja niittää mainetta maailmalla. Vaikka Saara ei häpeile omaa glukoosisensoriaan, on sen kaunistaminen joissain tapauksissa tarpeen:

- Jos ajattelee, että saisin kutsun Linnan juhliin, niin ei kiinnostaisi mennä sinne valkoinen nappi kädessä. Jättäisin sen sitten kotiin. Nyt, kun on tyylikäs tuote, se on minulle ekstraa.

Saaraa kuvataan arkilookissa. Kuvaajana toimii Tapio Aulu. (Kuva: Varpu Askinen)

Pitkän linjan suunnittelija

Päivä Sugarhatty-malliston kuvauksissa on ollut antoisa ja mukava. Istahdamme Verkatehtaan kahvilaan juttelemaan. Mistä kaikki sai alkunsa?

Jenni Ahtiainen on toiminut asuste- ja korusuunnittelijana lähes 15 vuotta. Tarkkasilmäiset ovat saattaneet bongata gTie-brändin asusteita ja koruja televisioruudusta. Linnan juhlissa Jennin suunnittelemia persoonallisia asusteita ovat käyttäneet monet rock-tähdet Ville Valosta Michael Monroeen:

- Taiteilijoilla on oikeus ja velvollisuuskin pukeutua sinne persoonallisella tavalla, Jenni huomauttaa.

GTie kansainvälistyi nopeasti ja Jennin kädenjälkeä on nähty maailmantähtien yllä. Mainetta ja kunniaa tärkeämpää porilaiseksi hitsariksi itseään tituleeraavalle suunnittelijalle on pysyä aitona. Jenni painottaa, että myyminen myymisen vuoksi ei kiinnosta:

- Uskon autenttisuuteen. En sellaiseen pinnallisuuteen, mitä muotimaailma monesti on. Olen päätynyt koru- ja asustepuolelle ihan puhtaasti vahingossa. Näkyvyys on tullut sitä kautta, kun esiintyvät taiteilijat ovat käyttäneet tuotteitani.

Apuvälinemuotoilun tarina saa alkunsa

Vuonna 2018 Jennin elämässä tapahtui merkittävä käänne. Suunnittelijan toisen korvan kuulo on ollut heikko jo lapsesta asti. Kun tervekin korva puhkesi flunssan seurauksena, oli Jennin välttämätöntä ottaa käyttöön kuulolaite. Ei aikaakaan, kun Jenni alkoi tuunata laitettaan:

- Jos on suunnittelija, kaikkea täytyy tuunata vähän omannäköiseksi, Jenni naurahtaa.

Apuvälinemuotoilun tarina oli saanut alkunsa.

Jenni postasi kuvan valmistamastaan kuulolaitetta koristavasta ”nahkahärpättimestä” Instagramiin. Postaus lähti leviämään hurjalla vauhdilla ja seuraavalla viikolla katselukertoja oli jo 220 000. Kuuloliitto otti yhteyttä oitis ja kuulolaitevalmistajat seurasivat perässä.

- Olin sattunut keksimään vahingossa tällaisen jutun, jota ei ollut aikaisemmin tarjottu kuulolaitteen käyttäjille, Jenni naurahtaa.

Kuulolaitekorujaan Jenni myy Deafmetal-brändin alla.

Sugarhattyn syntymä

Kuulolaitekorujen syntymästä oli kulunut noin vuosi, kun Jenni sai yhteydenoton vanhasta kotikaupungistaan. Porilainen Katariina halusi Jennin suunnittelevan glukoosisensoriinsa korun. Jenni ei tiennyt mitään tyypin 1 diabeteksesta ja joutui tekemään paljon taustatyötä. Sugarhattyn saaminen kuperaan, glukoosisensoria mukailevaan, muotoon tuotti ensin päänvaivaa. Ratkaisu löytyi materiaalina toimivan nahkan kuumentamisesta.

Jenni ei yritä ”keksiä pyörää uudestaan”, vaan tarjoaa ihmisille mahdollisuuden tuunata valmiita apuvälineitään haluamansa näköisiksi. Häntä harmittaa, että apuvälinebisneksessä estetiikka on unohdettu:

- Koko tuo maailma on insinöörien suunnittelema. Etenkin naiset haluavat koristautua, joten olisi luonnollista, että apuvälineiden suunnittelu tukisi sitä.

Myös Diabeteskaupan Tom Vorselman on samoilla linjoilla:

- Ihmiset käyttävät apuvälineitä, kun niitä on mielekästä käyttää. Sugarhatty on loistava keksintö.

Tom Vorselman vaikuttui Sugarhattyn elegantista ulkonäöstä. (Kuva: Varpu Askinen)

Sugarhatty löysi tiensä Diabeteskauppaan

Sugarhatty-mallisto valmistuu tiiviissä yhteistyössä suunnittelijan ja Diabeteskaupan välillä. Tavoitteena on luoda kuluttajien tarpeisiin vastaava kokoelma persoonallisia ja uniikkeja sensorihattuja.

Mikä sai toimitusjohtaja Tom Vorselmanin kiinnostumaan Sugarhattysta? Onhan kaupan valikoimassa jo tarroja sensorin koristamiseen. Tom kertoo, että häneen vetosi ennen kaikkea Sugarhattyn elegantti muotoilu. Hän arvelee tuotteen vetoavan etenkin aikuisiin naisiin, jotka haluavat koristaa sensoriaan.

- Tässä on yksi uusi vaihtoehto. Jännityksellä jään odottamaan, miten tuote myy, Tom pohtii.

AIDesign Oy -yritys laitettiin Kaupparekisteriin vasta alkuvuodesta. Jennillä on suuret odotukset, sillä hän uskoo, että maailma on valmis yksilölliselle näkemykselle. Apuvälinemuotoilun maailmaa mullistava suunnittelija on myös havainnut, että sairauksia ja vammoja ei enää piilotella:

- Media haluaa kirjoittaa tarinoita erilaisuudesta – eivätkä ne ole edes sankaritarinoita. Tajutaan se, että virhe on vahvuus. Maailma on auki tälle, on kyse sitten glukoosisensorista, kuulolaitteesta tai rollaattorista.

 

Teksti: Varpu Askinen


Osta omasi!

 

Lue lisää:

  • http://www.gtie.fi/
  • https://fi.deafmetal.store/
  • @deafmetalcommunity
  • @suomendiabeteskauppa